DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i ELEKTRONIKI AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE |
---|
zapraszają na publiczą dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Tomasza Marcina Orzechowskiego |
Analiza wyszukiwania i wymiany informacji w złożonych systemach e-learningowych |
Dyskusja odbędzie się 25 października 2010 roku o godz. 12:00 w Sali Konferencyjnej Wydziału EAIiE, al. Mickiewicza 30, pawilon B-1, sala 4 |
PROMOTOR: Prof. dr hab. inż. Andrzej Dziech – Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: Prof. dr hab. inż Zygmunt Wróbel – Uniwersytet Śląski |
Prof. dr hab. inż. Andrzej Pach – Akademia Górniczo-Hutnicza |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Analiza wyszukiwania i wymiany informacji w złożonych systemach e-learningowych
mgr inż. Tomasz Marcin Orzechowski
Promotor: Prof. dr hab. inż. Andrzej Dziech – Akademia Górniczo-Hutnicza
Dyscyplina: Telekomunikacja
Tematyka rozprawy obejmuje zagadnienia dotyczące systemów wyszukiwania informacji ze szczególnym uwzględnieniem systemów wykorzystujących platformę agentową i stanowiących fragment złożonego rozproszonego systemu e-learningowego.
Rozprawa ma również na celu szczegółowe omówienie aspektów związanych ze skutecznym i szybkim wyszukaniem informacji w systemach e-learningowych.
Jednym z celów pracy jest także wskazanie praktycznych obszarów zastosowań systemów wieloagentowych w rozproszonych systemach wyszukiwania na przykładzie realizowanych przez autora prac badawczych.
W pracy postawiono i udowodniono dwie tezy:
1. Zastosowanie podejścia spersonalizowanego zapewnia skuteczny dostęp do żądanej informacji spełniającej oczekiwania konkretnego użytkownika w złożonych wielojęzycznych systemach e-learningowych.
2. Wprowadzenie systemów wieloagentowych zapewnia łatwiejsze zarządzanie złożonym systemem wyszukiwania wielojęzycznej informacji.
W celu udowodnienia tezy pierwszej wykorzystano zestandaryzowany opis obiektów wiedzy, oraz wprowadzono komplementarny do niego opis użytkownika. Następnie zaproponowano różne sposoby analizy danych opisujących zarówno użytkownika jak i obiekty wiedzy. Wykorzystano zarówno dane znajdujące się w zdefiniowanym przez użytkownika profilu, jak i uzyskane w oparciu o rejestrację zachowań użytkowników. Tego typu podejście nie było dotąd oferowane w systemach e-learningowych i ma, jak się wydaje, charakter nowatorski.
Druga teza stanowi propozycję wprowadzenia systemu wieloagentowego w celu wydajnego rozdziału realizowanych zadań. Systemy wieloagentowe nie były do tej pory stosowane w praktyce w systemach e-learningowych. Zaproponowane w pracy rozwiązanie gwarantuje łatwą rozbudowę systemu, oferując nie tylko możliwość rozpraszania komponentów, ale również gwarantuje łatwość zwiększania jego funkcjonalności w przyszłości.
Pełna wersja autoreferatu Autoreferat