DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Witolda Głowacza |
|
METODY ANALIZY I ROZPOZNAWANIA INFORMACJI ZAWARTEJ W SYGNAŁACH PRĄDOWYCH I NAPIĘCIOWYCH SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH DLA DIAGNOSTYKI STANÓW PRZEDAWARYJNYCH | |
Termin: | 19 stycznia 2017 roku o godz. 12:00 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | prof. dr hab. inż. Ryszard Tadeusiewicz - Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: | prof. dr hab. inż. Marek Skomorowski - Uniwersytet Jagielloński |
prof. dr hab. inż. Ewa Dudek-Dyduch - Akademia Górniczo-Hutnicza | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Metody analizy i rozpoznawania informacji zawartej w sygnałach prądowych i napięciowych silników elektrycznych dla diagnostyki stanów przedawaryjnych
mgr inż. Witold Głowacz
Promotor: prof. dr hab. inż. Ryszard Tadeusiewicz
Dyscyplina: Informatyka
Celem rozprawy doktorskiej było udowodnienie tezy, że algorytmy rozpoznawania umożliwiają zastosowanie metod analizy sygnałów prądowych i napięciowych do efektywnej diagnostyki stanów przedawaryjnych silników elektrycznych. Aby osiągnąć ten cel, zrealizowano następujące zadania badawcze: przeanalizowano problemy rozpoznawania stanów przedawaryjnych silników elektrycznych, przedyskutowano możliwości zastosowania wybranych metod przetwarzania i analizy
sygnału prądowego i napięciowego, dokonano implementacji poszczególnych metod, opracowano projekt stanowiska diagnostycznego do badania sygnałów prądowych i napięciowych silników elektrycznych, przeprowadzono badania sygnałów prądowych/napięciowych zmierzające do skonfigurowania przetwarzania i analizy w celu uzyskania najlepszej metody rozpoznawania dla wybranych typów silników elektrycznych oraz przedstawiono projekt urządzenia monitorującego silnik elektryczny w trakcie jego eksploatacji.
Rozważania prowadzone w rozprawie dotyczyły dwóch typów silników elektrycznych, tj. silników indukcyjnych i silników prądu stałego. Przeprowadzone badania pokazały, że stany pracy przykładowych silników znajdowały odbicie w sygnałach prądowych i napięciowych przez nie generowanych w stopniu wystarczającym, aby metody rozpoznające z zadawalającą precyzją wskazywały pojawianie się monitorowanych uszkodzeń.
Istotnym czynnikiem wpływającym na uzyskanie wysokiej skuteczności rozpoznawania sygnału prądowego/napięciowego była długość próbki sygnału stosowana do rozpoznawania. Wykazano również, iż klasyfikator oparty na metodzie najbliższego sąsiada NN i klasyfikator oparty na liniowej analizie dyskryminacyjnej LDA działały najlepiej przy wypracowanych metodach obróbki. Sieć neuronowa z algorytmem wstecznej propagacji błędów miała niższą skuteczność rozpoznawania, niż
pozostałe klasyfikatory. Spośród algorytmów FFT, LPCC, LPC najlepszą skuteczność rozpoznawania sygnału prądowego/napięciowego dawały FFT. Podsumowując wyniki eksperymentów, można stwierdzić, że teza rozprawy doktorskiej została udowodniona.
W rozdziale pierwszym przedstawiono problemy rozpoznawania stanów przedawaryjnych silników elektrycznych. Rozdział drugi omawia metody analizy informacji zawartej w sygnałach prądowych i napięciowych silników elektrycznych. W ramach rozdziału trzeciego opracowano projekt stanowiska do badania sygnałów prądowych i napięciowych silnika elektrycznego. W rozdziale czwartym opisano
eksperymenty oraz wyniki badania sygnałów, zmierzające do skonfigurowania metod przetwarzania i analizy w celu uzyskania jak najlepszego wariantu metod rozpoznawania dla dwóch wybranych typów silników, indukcyjnych prądu przemiennego i obcowzbudnych prądu stałego. W rozdziale piątym omówiono projekt urządzenia monitorującego silnik elektryczny w ruchu. Rozdział szósty
podsumowuje rezultaty opisane w rozprawie. W dodatku A przedstawiono wykaz ważniejszych skrótów w tekście. W dodatku B podano wyniki rozpoznawania sygnałów prądowych i napięciowych dla wybranych silników elektrycznych. W dodatku C przedstawiono opis badanych stanów silników elektrycznych.
Pełna wersja autoreferatu WG_autoreferat.pdf