DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Krzysztofa Koguta |
|
REAL-TIME CONTROL IN AUTOMOTIVE SYSTEMS | |
Termin: | 18 października 2017 roku o godz. 12:30 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
Promotor: | prof. dr hab. inż. Andrzej Turnau – Akademia Górniczo-Hutnicza |
Recenzenci: | dr hab. inż. Marian Wysocki, prof PRz - Politechnika Rzeszowska |
prof. dr hab. inż. Adam Kowalewski – Akademia Górniczo-Hutnicza | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Rozprawa dotyczy zagadnień i metod sterowania w czasie rzeczywistym w systemach
automatyki samochodowej. W pracy przedstawiono obszerny przegląd obecnych technologii, systemów
i metod wykorzystywanych w czasie projektowania automatycznych systemów sterowania w pojazdach.
W celu przeprowadzenia eksperymentów w czasie rzeczywistym wykorzystano dwa systemy: SAS
i ABS. W szczególności skupiono się na implementacji algorytmów czasu rzeczywistego oraz na
identyfikacji parametrów modeli dynamicznych wykorzystywanych systemów.
W pierwszej części pracy zawarto ogólny opis branży automatyki samochodowej. Przedstawiono
historie rozwoju przemysłu samochodowego oraz ewolucję najważniejszych systemów elektrycznych
i elektronicznych pojazdów. Zaprezentowano również szerokie spektrum systemów spotykanych
w dzisiejszych samochodach. W obecnych pojazdach system elektronicznych sterowników tworzy
rozbudowana sieć mikrokontrolerów odpowiadających za: układ napędowy, systemy aktywnego
i pasywnego bezpieczeństwa, systemy komfortu jazdy oraz systemy komunikacyjne i rozrywkowe.
W następnej kolejności przedstawiono procesy i fazy projektowania, implementacji i weryfikacji
wymienionych komponentów. W szczególności opisano kompletny proces modelu V oraz pozostałe
metody i metodologie mające zastosowanie podczas rozwoju systemów automatyki samochodowej
takie jak MBD (ang. Model Based Design / Development) oraz MBT (ang. Model Based Testing).
Zaprezentowano zestawy narzędzi sprzętowych, programowych i symulacyjnych wykorzystywanych
do projektowania, implementacji czy testowania rozwijanych systemów. Następnie przedstawiono
zagadnienie systemów czasu rzeczywistego oraz ich realizacji w systemach automatyki samochodowej.
Na koniec tej części pracy zaproponowano demonstracyjne systemy SAS i ABS do celów szybkiego
prototypowania algorytmów czasu rzeczywistego i jako narzędzie do eksperymentalnej weryfikacji
wydajności sterowania.
Część druga rozprawy skupia się w szczególności na systemach półaktywnego zawieszenia
pojazdów. Przedstawiono technologie tłumików zarówno aktywnych jak i półaktywnych oraz
ich zastosowanie w układach zawieszenia pojazdów. Następnie przeprowadzono przegląd metod
modelowania i modeli samochodowego układu zawieszenia, w tym tłumików, opon i drogi.
Ponadto, rozważono ocenę, jakości komfortu i bezpieczeństwa jazdy na przykładzie modelu ćwiartki zawieszenia pojazdu oraz przedstawiono przegląd literatury dotyczący algorytmów sterowania tłumików magnetoreologicznych (MR) w celu tłumienia drgań. W następnej kolejności
zaprezentowano laboratoryjny system SAS (ang. Semi-Active Suspension) z półaktywnym tłumikiem
magnetoreologicznym wraz z modelem matematycznym oraz przeprowadzono eksperymentalna˛
identyfikację parametrów systemu. Następnie przedstawiono wyniki badań skuteczności i wydajności
działania zaimplementowanych algorytmów sterowania tłumikiem MR w czasie rzeczywistym.
W trzeciej części pracy podjęto tematykę samochodowych systemów hamulcowych.
Zaprezentowano układ ABS (ang. Anti-Lock Braking System) oraz opisano jego zadania
i funkcjonalności. Podobnie jak w części drugiej rozprawy, przedstawiono szereg modeli
wykorzystywanych do opisu dynamiki hamującego pojazdu, w tym dynamiki oddziaływania
opona-droga, tarcia oraz samego hamulca. Następnie przeprowadzono przegląd literatury dotyczącej
zarówno konwencjonalnych (regułowych) sterowników ABS, jak i złożonych algorytmów
kontroli poślizgu. Na koniec tej części pracy przeprowadzono eksperymenty z wykorzystaniem
demonstracyjnego systemu ABS. Analogicznie jak w przypadku systemu SAS, przeprowadzono
identyfikację parametrów modelu matematycznego układu. Następnie przeprowadzono testy algorytmów
kontroli poślizgu i opracowano nowy sterownik wykorzystujący dodany pomiar prądu silnika sterującego
hamulcem w systemie.
Na koniec przedstawiono podsumowanie rozprawy oraz zaproponowano dalsze możliwe kierunki badań.
Pełna wersja autoreferatu
krzysztof_kogut_phd_autoreferat.pdf
Pełna wersja pracy doktorskiej krzysztof_kogut_phd_dissertation.pdf