DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Sebastiana Latosiewicza |
|
MODELOWANIE I WŁASNOŚCI BEZRDZENIOWYCH MASZYN SYNCHRONICZNYCH TARCZOWYCH | |
Termin: | 7 kwietnia 2016 roku (czwartek) o godz. 12:00 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | dr hab. inż. Jerzy Skwarczyński, prof. AGH - Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: | dr hab. inż. Lesław Gołębiowski, prof. PRz - Politechnika Rzeszowska dr hab. inż. Tomasz Węgiel, Politechnika Krakowska |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
W pracy dokonano porównania dwóch typów maszyn tarczowych z układem wzbudzenia pochodzącym od magnesów trwałych zawierającym elementy ferromagnetyczne oraz ze wzbudzeniem pochodzącym od magnesów trwałych ułożonych w szyk Halbacha, całkowicie pozbawionych rdzenia. Rozpatrywano maszyny o takich samych gabarytach, ale różniące się sposobem rozmieszczenia magnesów trwałych, ich wymiarami oraz szczegółami wykonania uzwojenia twornika. Zasadniczą część prowadzonych badań stanowiło wykonanie obliczeń porównawczych obu maszyn tarczowych metodą MES 3D.
W ramach pracy dokonano: • przeglądu konstrukcji maszyn tarczowych z bezrdzeniowym twornikiem i magnesami trwałymi, • wstępnej, uproszczonej analizy i porównań wariantów obwodów z magnesami trwałymi, • przeglądu metod obliczeń momentu, SEM i oddziaływania twornika w maszynach tarczowych z magnesami trwałymi, • analizy MES 3D modeli maszyn tarczowych z magnesami w układzie Halbacha i tradycyjnym, • analizy MES 3D wpływu konstrukcji uzwojeń twornika na wytwarzany moment i SEM, • analizy wybranych własności maszyn tarczowych z bezrdzeniowym twornikiem jako obiektu sterowania.
Przedstawione w pracy wyniki porównania obu maszyn potwierdzają tezę, że maszyny bezrdzeniowe z magnesami trwałymi stanowią istotny postęp, ale nie przełom w konstrukcji maszyn elektrycznych.
Pełna wersja autoreferatu: autoreferat.pdf