DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Henryka Krawca |
|
ODPORNOŚĆ UKŁADÓW ELEKTROMECHANICZNYCH Z SILNIKAMI PRĄDU PRZEMIENNEGO NA ZAPADY NAPIĘCIA I KRÓTKIE PRZERWY W ZASILANIU | |
Termin: | 19 lutego 2016 roku o godz. 11:00 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | dr hab. inż. Zygfryd Głowacz, prof. AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: | prof. dr hab. inż. Marian Łukaniszyn - Politechnika Opolska |
prof. dr hab. inż. Zbigniew Hanzelka – Akademia Górniczo-Hutnicza | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Odporność układów elektromechanicznych z silnikami prądu przemiennego na zapady napięcia i krótkie przerwy w zasilaniu
mgr inż. Henryk Krawiec
Promotor: dr hab. inż. Zygfryd Głowacz, prof. AGH
Dyscyplina: Elektrotechnika
W pracy przeanalizowano możliwości poprawy odporności układów elektromechanicznych z silnikami indukcyjnymi prądu przemiennego, zasilanymi przez napięciowy przemiennik częstotliwości (VSI), na zapady napięcia oraz krótkie przerwy w zasilaniu.
Zostało postawione pytanie: co można zrobić, aby w sytuacji obniżenia amplitudy napięcia zasilającego przemiennik częstotliwości (VSI) zachować potrzebny moment elektromagnetyczny i tym samym utrzymać wymagane obroty silnika?
Dotychczasowe rozwiązania przedstawione w dostępnej literaturze, zmierzające do zwiększenia odporności napędów na zapady napięcia koncentrują się głównie na energoelektronice, w szczególności poprzez rozbudowę układu zasilania względnie rozbudowę przemiennika częstotliwości.
W oparciu o przedstawione równania silnika indukcyjnego we współrzędnych związanych z wektorem strumienia sprzężonego z uzwojeniem wirnika, zaproponowano modyfikację wektorowego układu regulacji i sterowania układu elektromechanicznego z silnikiem indukcyjnym: zadawanie strumienia sprzężonego z uzwojeniem wirnika Ψr* w funkcji napięcia uDC na kondensatorze w obwodzie pośrednim przemiennika częstotliwości.
Dla określenia sprzężeń zwrotnych w układzie regulacji i sterowania zaproponowano równoległy model silnika indukcyjnego, z korektą składowych napięć usd oraz usq w funkcji napięcia uDC .
Na podstawie symulacji w środowisku MATLAB SIMULINK oraz przeprowadzonych pomiarów laboratoryjnych w środowisku dSPACE potwierdzono możliwości poprawy odporności regulowanych napędów prądu przemiennego z silnikami indukcyjnymi na zapady napięcia i krótkie przerwy w zasilaniu, poprzez modyfikację wektorowego układu sterowania silników indukcyjnych prądu przemiennego.
Zwrócono uwagę, że w rzeczywistych układach elektromechanicznych należy uwzględnić czynniki ograniczające moc silnika, czynniki ograniczające obciążenie silnika oraz obciążalność i dobór mocy silnika.
Wskazano na możliwość rozszerzenia proponowanej metody na układy elektromechaniczne z silnikami synchronicznymi o magnesach trwałych, w tym przypadku poprzez zadawanie ujemnej wartości składowej isd prądu stojana w funkcji napięcia uDC na kondensatorze w obwodzie pośrednim przemiennika częstotliwości.
Pełna wersja tekstu doktoratu pelna_wersja_tekstu_doktoratu_henryka_krawca.pdf