DZIEKAN I RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI I INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. STANISŁAWA STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Wojciecha Kozioła |
|
Analiza i synteza systemu przetwarzania sygnałów opisujących gesty i elementy subkodu mimicznego w zastosowaniu do komunikacji z osobami niesłyszącymi | |
Termin: | 19 grudnia 2014 roku o godz. 11:00 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | Prof. dr hab. inż. Wiesław Wajs - Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: | Prof. dr hab. inż. Ryszard Tadeusiewicz - Akademia Górniczo-Hutnicza |
Dr hab. Kazimierz Sikora, prof. nadzw. UJ - Uniwersytet Jagielloński | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Analiza i synteza systemu przetwarzania sygnałów opisujących gesty i elementy subkodu mimicznego w zastosowaniu do komunikacji z osobami niesłyszącymi
mgr inż. Wojciech Kozioł
Promotor: Prof. dr hab. inż. Wiesław Wajs
Dyscyplina: Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna
Niniejsza rozprawa mieści się w prężnie rozwijającym się ostatnio w informatyce nurcie prac związanych z lingwistyką komputerową. Jako podstawowy problem podejmuje ona możliwość stworzenia systemu automatycznej translacji z polszczyzny ogólnej, języka pisanego na język migowy. Jest to problem ważny nie tylko z punktu widzenia naukowego, ale i społecznego. System ten służyć może jako użyteczne narzędzie w przeciwdziałaniu społecznemu wykluczeniu osób głuchoniemych, co jednym z priorytetów polityki społecznej państwa polskiego. Realizacja tego zadania wymagała stworzenia lingwistycznych podstaw opisu i translacji słów, fraz i wypowiedzi określonych w systemie obu języków. Z drugiej strony informatyczna cześć wymagała utworzenia bazy wiedzy językowej oraz bazy gestów 3D języka migowego. Konieczne było również opracowanie algorytmów analizy głębokiej zdań języka polskiego oraz algorytmów ustalających poziomy (leksykalny, morfologiczno-syntaktyczny i semantyczny) ekwiwalencji do języka migowego. Do wizualizacji gestów wykonano trójwymiarowy model awatara. W procesie akwizycji migów wykorzystano wizyjny system rejestracji ruchu – motion capture. Jego efektem jest uzyskanie wysokiego realizmu i naturalności ruchu awatara 3D. Jak wykazano w rozprawie stworzony system jest sprawnym narzędziem translacji, dającym możliwości dalszej rozbudowy.
Pełna wersja autoreferatu autoreferat.pdf