DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE | |
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Marcina Bajka |
|
ANALIZA WŁASNOŚCI I SYNTEZA PROJEKTOWA SILNIKA SYNCHRONICZNEGO Z MAGNESAMI TRWAŁYMI DO ROZRUCHU BEZPOŚREDNIEGO (LSPMSM) Z WYKORZYSTANIEM METOD POLOWYCH I OPTYMALIZACJI | |
Termin: | 25 lutego 2013 roku o godz. 13:00 |
Miejsce: | pawilon B-1, sala 4 Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | Dr hab. inż. Wiesław Jażdżyński, prof. nadzw. AGH - Akademia Górniczo-Hutnicza |
RECENZENCI: | Prof. dr hab. inż. Marian Łukaniszyn – Politechnika Opolska |
Dr hab. inż. Jerzy Skwarczyński, prof. nadzw. AGH - Akademia Górniczo-Hutnicza | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
Analiza własności i synteza projektowa silnika synchronicznego z magnesami trwałymi do rozruchu bezpośredniego (LSPMSM) z wykorzystaniem metod polowych i optymalizacji
mgr inż. Marcin Bajek
Promotor: dr hab. inż. Wiesław Jażdżyński, prof. nadzw. AGH
Dyscyplina: Elektrotechnika
Rozprawa doktorska dotyczy zagadnienia procesu projektowania i analizy własności silnika synchronicznego z magnesami trwałymi o rozruchu bezpośrednim (z ang. LSPMSM), charakteryzującego się zdolnością samorozruchu oraz pracy z prędkością ustaloną synchroniczną.
Celem rozprawy było stworzenie narzędzia do analizy i projektowania LSPMSM w postaci modelu analitycznego w środowisku Matlab, który można zaimplementować w automatycznej procedurze optymalizacyjnej. Model ten uwzględnia parametry geometrii, uzwojenia stojana i właściwości użytych materiałów.
Zaprezentowano metodę określania ważniejszych parametrów modelu wykorzystującą zastępczą przenikalność magnetyczną obwodu magnetycznego modelu, prowadzącą do przybliżenia nieliniowego charakteru magnesowania ferromagnetycznych części rzeczywistej maszyny, przy pomocy jego aproksymacji odpowiednio skonstruowanym modelem magnetycznie liniowym.
Obliczenia wykonywane przy pomocy przedstawionego modelu analitycznego zostały zweryfikowane przy pomocy obliczeń polowych w programie Flux 2D, wykorzystującym metodę elementów skończonych (z ang. FEM). Weryfikacja w początkowych etapach tworzenia modelu pozwoliła także na jego udokładnienie.
Opracowane narzędzie w postaci modelu analitycznego posłużyło do działań optymalizacyjnych ukierunkowanych głównie na takie kryteria, jak zwiększenie sprawności maszyny (optymalizacja skalarna) oraz zwiększenie sprawności przy zachowaniu jak najniższych kosztów wytworzenia maszyny (optymalizacja bikryterialna).
Jak wykazano w rozprawie, stworzony model analityczny pozwala na dobre odwzorowanie własności maszyny (m.in. przebiegu składowej normalnej indukcji w szczelinie, strat w żelazie oraz generowanego hałasu), a w zastosowaniu w procedurze optymalizacyjnej umożliwia zaprojektowanie maszyny o sprawności spełniającej najwyższe normatywne i nieformalne klasy sprawności. Cel ten osiągnięto i zweryfikowano doświadczalnie na wykonanym prototypie silnika LSPMSM.
Pełna wersja autoreferatu MB_autoreferat.pdf